HAR DU ET SPØRGSMÅL?
Få svar på de mest almindelige spørgsmål nedenfor.
Få svar på de mest almindelige spørgsmål nedenfor.
Hvad kan MoreMemo?
MoreMemo kan på en meget enkel måde, hjælpe pårørende og brugere med en mere tryg hverdag. MoreMemo har en gratis opkobling til alle kommunale instanser; plejecentre, hjemmeplejen etc. så alle kan hjælpe hinanden. Og så MoreMemo kan bringe familier, der har svært ved at mødes mere sammen. MoreMemo hjælper med:
MoreMemo kan både stå eller hænge, vandret eller lodret, og passer ind i ethvert hjem.
MoreMemo kræver ikke abonnement.
MoreMemo kræver ikke WiFi (kan også købes i en Simkort udgave)
Hvem kan bruge MoreMemo?
MoreMemo er en løsning til alle, der kan have svært ved at betjene en smartphone / PC (gr. sygdom/alder), men hvor familien stadig gerne vil have kontakt.
MoreMemo er en 100% fjernbetjent (remote) løsning, der kan yde omsorg, nærvær og tryghed også fra distancen. Du kan bl.a. sende både beskeder og billeder, MoreMemo kræver hverken WiFi, download eller nogen form for betjening.
Med i løsningen følger gratis integration til alle plejecentre, kommuner el.lign. Så pårørende og kommunen kan arbejde samme og støtte op om brugerens hverdag og behov.
Særligt ældre mennesker, og mennesker med demens i både let, moderat og svær grad, kognitivt svage og senhjerneskader har stor gavn af MoreMemo-løsningen. Den anvendes af både enlige og ægtepar, her er ingen forskel. Hjemmeboende, private, plejeboliger og ældreboliger såvel som plejecentre. MoreMemo-Løsningen kan på en nyskabende måde koble borgeren, de pårørende og kommunen sammen. Det er gratis for kommunen.
Når jeg køber en MoreMemo, hvad får jeg så?
Du køber et helt færdigt produkt – tænd og anvend (Plug and Play). Ingen teknik, downloads, opsætning eller andet, det er alt sammen parat. Du får:
(*) Skulle du en dag ikke længere kunne gøre brug af MoreMemo-Løsningen, kan du altid nulstille jeres tablet, og anvende den som en helt almindelig tablet. Alt Software er præ-installeret. Nulstilling af Lenovo tabletten vil slette MoreMemo-Løsningen!
Hvor mange kan opdatere MoreMemo?
Alle med adgang til MoreMemo-Løsningen kan opdatere den. Du kan dele adgangen v.hj.a. FULDMAGTER (se øverst i højre hjørne efter LOGIN) til familie og venner. Du kan også dele din adgang, via FULDMAGTER til kommunen, plejecenteret el.lign. Med i MoreMemo-Løsningen følger gratis integration til alle plejecentre, kommuner o.lign. Så pårørende og kommunen kan arbejde samme og støtte op om brugerens hverdag og behov.
Mere om MoreMemo’s kommunale 1-kliks løsning:
Vi har lavet et nyskabende design ”Elektroniske fuldmagter – I netværk med hinanden” i MoreMemo-Løsningen. Noget som plejecenter, aktivitetscentre og kommunerne kan få enorm gavn og glæde (og besparelse) af – og det er GRATIS. ”Elektronisk Fuldmagt” vil sige, at man som borger & pårørende med 1-klik, kan give enhver anden person eller kommunal enhed adgang til sin MoreMemo-Løsning. Man kan for eksempel give aktivitets- eller plejecentret adgang. På den måde kan alle (borger, pårørende, ”kommunen”) samarbejde, og alle kan oprette kalenderbeskeder om hvilke dage, man er på mødestedet/aktivitetscenteret, hvad der er på menuen, hvornår der er erindringsdans o.s.v. og alle kan se, hvad der skal ske, hvem, der kommer på besøg o.s.v. På samme måde kan en person/institution med elektronisk fuldmagt også ligge fotos ind. Så alle kan nu løfte i samlet folk. Og der er naturligvis taget hånd om både GDPR og samtykke-erklæringer. Med i løsningen til kommunen følger naturligvis en gratis administrationsside, hvor administratoren har det fulde overblik. Så den udfordring alle kommuner står overfor; at plejen skal beholde kvaliteten, men med færre penge, og med mindre tid, kan kun løses ved at tilføre nye ressourcer. Her kan velfærdsteknologi og MoreMemo-løsningen, gøre en forskel. Vi har ved den elektroniske 1-klik fuldmagt, sørget for at pårørende, kan blive en ressource samtidigt med, at de selv får hjælp og information den anden vej.
Integration til kommunen, hvordan virker det?
MoreMemo-løsningen har en gratis funktionalitet, hvor man som bruger kan giver en kommunal instans adgang. Det foregår via en elektronisk fuldmagt og der er taget højde for alle GDPR regler og samtykkeerklæringer. Kommunen; plejecentret, aktivitetscentret, hjemmeplejen el.lign. får gratis adgang til MoreMemo, med fuldt overblik over alle MoreMemo-løsninger, der har givet den aktuelle kommunale instans fuldmagt. Det er et unikt design, der ikke kræver nogen form for kursus. Kommunen kan via MoreMemo opdatere diverse MoreMemo-Løsninger, enten enkeltvist, i grupper eller alle på en gang.
Apple eller Android?
MoreMemo-interfacet kan anvendes på ethvert medie og ethvert styresystem; Apple så vel som Android, laptop eller tablet, såvel som smartphone. Det eneste MoreMemo-Løsningen kræver er adgang til internettet via en browser. Selve MoreMemo-Pad’en er præinstalleret med alt, man skal kun tænde for den, vælge WiFi (eller Simkort) og indtaste sit Brugernavn og Adgangskode.
Har jeg brug for WiFi og Internet?
MoreMemo kan både tilsluttes WiFi (hvis du i forvejen har internet) eller du kan benytte et DATA SIMkort også kendt som Bredbånd. Hvis du bruger MoreMemo bredbånd, skal du bestille et DATA SIMKort hos en teleudbyder; TDC, OiSTER, CBB etc. Du behøver med andre ord ikke at have dit eget WiFi for at benytte MoreMemo. Som pårørende logger du ind via din SmartPhone, IPad eller Computer på samme måde som du kender det fra enhver anden Browser eller APP. Herfra kan du både lave Videoopkald, oprette kalenderbeskeder, uploade fotos og ændre opsætningen. Det hele er 100% fjernbetjent.
DATA Simkort - Hvordan fungerer det?
DATA SIMkortet er et alternativ til bredbånd (WiFi). Hvis MoreMemo-Løsningen skal bruges hos et familiemedlem, der ikke har eget internet, så kan du istedet for at få internet installeret, anskaffe dig en MoreMemo-Løsning med DATA SIMKort (Bredbånd). Du bestiller DATA Simkortet hos en teleudbyder; OiSTER, CBB el.lign. Vi anbefaler til Videoopkald et DATA Simkort på 15-20 GB, mens du kan nøjes med 5GB, hvis du ikke skal anvende Videoopkald.
NB! Det er vigtigt at du anvender et DATA SIMKort. Du kan IKKE anvende et almindeligt mobilt SIMKort med f.eks. taletid og bredbånd, eller bestiller et ekstra SIMKort til jeres mobilabonnement. Det SKAL være et DATA SIMKort.
Du kan se hvor enkelt det er at opsætte din MoreMemo-Løsning med et DATA SIMKort her:
DATA Simkort - Hvor køber jeg det?
Et DATA SIMkort køber du hos en teleudbyder; OiSTER, CBB, TDC o.s.v. Du bør undersøge hvilket teleselskab, der har en sendemast tæt på der, hvor I skal have MoreMemo-Pad’en stående. I kan undersøge det v.hj.a. af www.mastedatabasen.dk (husk både at sætte kryds i eksisterende positioner og tryk på Vis).
Skal jeg betale abonnement?
Nej, MoreMemo er en engangsudgift, ingen abonnementer. Når du har købt din MoreMemo-Løsning ejer du den. Du kan dele adgangen (via FULDMAGTER, se øverst til højre efter login) med så mange du ønsker også kommunen, plejecenteret o.s.v. og det er gratis. Hvis du har købt en MoreMemo-Løsning med et Simkort, skal du selv anskaffe et DATA Simkort hos en teleudbyder.
Hvad kræver det - kognitivt - at anvende MoreMemo?
Ingenting. MoreMemo er lavet og designet til mennesker, der har svært ved at anvende smartphones og Computere, så slutbrugere, er altid i fokus. Man kan altid bladre (slide) i alle fotos, men kalenderen-funktionen viser altid kun én dag ad gangen. Brugeren (i reglen den ældre eller syge) kan ikke afbryde, slukke eller ændre på MoreMemo-løsningen. Det kan kun gøres fjernbetjent, typisk af pårørende.
Progredierende demens, virker MoreMemo?
Ja. Mennesker med demens kan blive boende længere tid i eget hjem. Kommunen og pårørende kan samarbejde, med fokus på at borgeren, den syge, får en væsentlig daglig støtte. Der er øget livskvalitet og frem for alt mere omsorg, nærvær og tryghed og dertil en væsentlig øget selvbestemmelse.
Set fra kommunens perspektiv: En fremtid, hvor anvendelsen af velfærdsteknologi vil være et nøgleelement i plejesektoren for, at vi kan varetage kommunernes kerneydelsen – at fremme menneskers mulighed for at leve et uafhængigt liv gennem udvikling, støtte om omsorg.
Er der integration til andre systemer?
Nej, det er ikke nødvendigt. MoreMemo-løsningen har sin egen kalender og fotoarkiv og sørger på denne måde for at kun de væsentlige informationer er tilstede. Det skaber enkelthed og overblik.
Er MoreMemo-Løsningen altid tændt?
Ja. MoreMemo-Løsningen kræver strøm og adgang til internettet, enten via Wi-Fi eller bredbånd (Simkort). Den er tændt hele tiden og kan ikke afbrydes. Den 100% fjernbetjente nattebelysning, sørger for at skærmen kan tones ned, og sikre en mere rolig og god nattesøvn. Den fjernbetjente nattebelysning kan også slukke helt for skærmen.
Er der lys i skærmen om natten?
Ikke nødvendigvis. MoreMemo-Løsningen kræver strøm og adgang til internettet, enten via Wi-Fi eller bredbånd (Simkort). Den er tændt hele tiden og kan ikke afbrydes. Den 100% fjernbetjente nattebelysning, sørger for at skærmen kan tones ned, og dermed sikre en mere rolig og god nattesøvn. Den fjernbetjente nattebelysning kan også slukke helt for skærmen.
Hvad med opdateringer?
MoreMemo-Løsningen opdateres automatisk. Det er ikke nødvendigt at downloade nogen form opdatering. Af sikkerhedsmæssige grunde, vil MoreMemo-Pad’en af og til bede om at styresystemet opdateres, det anbefaler vi at man siger “ja” til. Alle opdateringer af MoreMemo-Løsningen er automatisk og gratis.
Hvordan hjælper MoreMemo med at holde styr på hverdagen?
MoreMemo viser altid både klokkeslæt, og tidspunktet på dagen d.v.s. formiddag, middag, eftermiddag, nat o.s.v. Derudover kan man 100% fjernbetjent bestemme hvordan skærmen skal se ud. Der er 5 enkle standardopsætninger, hvor der tages højde for fotos, kalenderbeskeder, ur, dato o.s.v. Du kan f.eks. bestemme at MoreMemo ser ud som en foto/billederamme, hvor fotos med forklarende tekst vises automatisk, men når en vigtig kalenderbesked er aktuel, udskiftes fotos for en stund med den vigtige besked, evt. med lyd for at påkalde sig opmærksomhed. Når beskeden ikke er aktuel længere, går MoreMemo automatisk tilbage til at være en foto/billederamme igen. Og det hele kan 100% fjernbetjenes.
Opsætning - Hvordan gør jeg?
Når du er logget ind på MoreMemo-Løsningen, er der et video bibliotek, der viser dig hvordan de enkelte elementer sættes op. MoreMemo er designet til ældre borgere og deres pårørende. Fokus er på enkelhed og anvendelighed, her kan du se hvor enkelt det er at komme i gang med jeres MoreMemo-Løsning.
Jeg har glemt min adgangskode - hvad gør jeg?
Hvis du har glemt din adgangskode kan du altid oprette en ny:
Videoopkald - Kræver det kendskab til IT?
Nej. Det hele er lavet, så mennesker uden IT forudsætninger kan bruge det. MoreMemo er designet, så det selv ”løfter” røret. På den måde er man telefonisk i kontakt med hinanden, og med et enkelt tryk på skærmen er man nu også, helt bogstaveligt ”LIVE” med hinanden via et videokald.
Videoopkald - Når systemet selv "løfter røret", hvad så med privatlivet?
Systemet er designet, så det selv ”løfter” røret. På den måde er man telefonisk, og kun telefonisk i kontakt med hinanden. Modtageren kan godt se LIVE video af den pårørende, men først når modtageren rør ved skærmen åbnes der for LIVE video den anden vej. Herefter er man helt bogstaveligt ”LIVE” med hinanden. Begge parter kan naturligvis altid ligge røret på.
Videoopkald - Hvor længe kan vi tale sammen?
I kan gratis tale sammen i 450 minutter pr. måned. Det svarer i gennemsnit til 15 min. hver dag. Har I brug for at tale mere end det, så kan I altid tilkøbe mere videotid via af vores hjemmeside.
Fotos - Hvordan virker det?
Du kan uploade fotos via din Smartphone eller din computer. Hvert billede vises i 30 sekunder. Man kan altid slide i sine fotos. Hvert enkelt foto har mulighed for at man kan tilføje beskrivelse – det hjælper med at huske, hvem der er på billedet eller måske hvilken begivenhed, der er tale om – om det er ofte en god hjælp.
Fotos - kan jeg uploade alle typer af billeder?
Ja. Du kan uploade billeder, men desværre ikke video. Billeder findes i rigtig mange formater, 4:3, 16:9, vertikalt, horisontalt osv. For at skabe ro, i forhold til visning af hele skærmen på MoreMemo-Løsningen, er nogle billeder derfor automatisk tilpasset. Det betyder de er zoomet og centreret. Derved opstår der i nogle tilfælde en ændring af billedet, hvor top og sider bliver “klippet” væk. Der er altså tale om et kompromis i forhold til, at den person, der ser på MoreMemo-Løsninge, oplever skærmen som rolig og informativ, i modsætning til hele tiden skiftende og forvirrende. Derfor er der et teknisk kompromis, men vi har lavet en simpel crop-funktion, til at editere fotos. Et godt råd er altid at tage dine fotos i forhold til hvordan din MoreMemo-Løsning vender. Så har du sat din MoreMemo-Pad op “liggende” (horisontalt), så sørg for også at tage dine billeder på denne måde.
Fotos - Kan jeg tilføje en beskrivelse til et foto?
Ja. Du kan til ethvert billede tilføje en kort tekst. Du kan skrive hvem, der er på billedet, årstallet, begivenheden eller hvad du mener er vigtigt at tilføje. Det giver en slags livshistorie for brugere, og det giver alle andre mulighed for at tale om indholdet, og hjælpe evt. kognitivt svage mennesker med at huske bedre.
KalenderBeskeder - Hvis en aftale gentager sig hver dag eller uge, hvad så?
Kalenderbeskeder kan gentages, f.eks. hver uge. Det har vist sig meget anvendeligt idet, langt de fleste har en eller anden form for ugentligt program; mødested, fysioterapi, gymnastik o.s.v. Så en sådan aktivitet, skal kun oprettes én gang og så blot gentages. Du kender nok selv princippet fra outlook eller gmail-kalendere.
KalenderBeskeder - Hvor mange dage kan jeg se ad gangen?
MoreMemo-Løsningen viser altid kun den aktuelle dag. Så kalenderaftaler og beskeder er kun for én dag ad gangen. De pårørende kan se alle dage. Både på månedsbasis, ugebasis eller dagsbasis.
KalenderBeskeder - Når en aftale nærmer sig, er der så en påmindelse i form af lyd eller lignende?
Ja. Der er anvendt audio-visuel nudging. Skærmen ændrer fokus og der er en lyd. Lyden er valgt og testet i samarbejde med svært hørehandicappede. Lyden kan også indstilles individuelt. Og den kan slås helt fra. Alt er 100% fjernbetjent.
KalenderBeskeder - Skal brugeren “vinge af" (kvittere) når en aftale er udført?
Nej. Årsagen er at det kun giver en falsk tryghed. Mange brugere af MoreMemo-Løsningen er ældre og kognitivt ikke så stærke længere, så en kvittering vil ofte forvirre mere end det vil gavne.
MoreMemo-Løsningen har sort skærm.
Vi modtager kun ganske få henvendelser i support i reglen fordi videomanualerne og MoreMemo-Løsningen er meget enkel at anvende. Den henvendelse vi oftest modtager er et spørgsmål om systemet er nede p.g.a. “sort skærm”.
Vi ved at nogle mennesker ramt af demens, har for vane at slukke for alt strøm, eller frakoble alle ledninger. Fra vores fokusfamilier har vi fået tilbagemeldinger om at hjemmeplejen eller personale på plejehjem i forbindelse med rengøring o.s.v. også har fået slukket for diverse kontakter. Nogle gange også køleskab, ovn, telefon o.s.v. Bliver strømmen afbrudt til MoreMemo’en kan den stadig køre videre på det indbyggede batteri i ca 6 timer, herefter går den ud. Bliver strømmen så igen tilsluttet, eller ledningen sat i igen, vil MoreMemo’en godt nok begynde at lade, og når efter ca 1½ time op på 100% igen. Men ligesom et TV, eller en Computer, der afbrydes, kræver det en person, til at tænde på ON/OFF knappen igen – det kan vi desværre ikke håndtere fjernbetjent.
Vi har fra vores fokusfamilier fået følgende gode råd, som måske kan bruges:
Endelig skal I være sikre på at: